comment 0

Oikeudenkäynti-podcast: UPM v Metsäliitto, käräjäoikeudet ja metrojuna

Oikeudenkäynti-podcastin huhtikuun lähetyksessä puhutaan UPM:n ja Metsäliiton välisestä välimiesmenettelystä – tai pikemminkin asiassa annetun välitystuomion kumoamisesta. Mistä jutussa oikeastaan oli kyse?

Oikeusministeriön työryhmä on esittänyt, että käräjäoikeuksien määrää vähennettäisiin nykyisestä 27 käräjäoikeudesta 17 tai jopa vain 14 käräjäoikeuteen. Kansalaisten oikeuspalveluiden kannalta olennaisempaa on kuitenkin se, mitä tapahtuu käräjäoikeuksien istuntopaikoille. Ne vähenisivät nykyisestä 57 istuntopaikasta 33 istuntopaikkaan, mikä vielä riittänee Suomenkin kokoisessa maassa. Mutta mihin ylipäätään tarvitaan hallinnollisia yksiköitä? Eikö meille riittäisi yksi käräjäoikeus, jolla olisi riittävästi istuntopaikkoja?

Mitä tapahtuu, jos metrojunan kuljettaja rikkoo Metrojunankuljettajan toimintaohjeen osa III:a? Juna voi lähteä liian aikaisin liikkeelle ja matkustaja voi vammautua. Kyse ei kuitenkaan ole liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, koska mainittu toimintaohje ei ole sellainen, jonka rikkominen olisi määriltelty rikoslaissa liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi. Väärään oikeudelliseen teoriaan perustettu matkustajan korvausvaatimus tulee myös hylätyksi.

Kuuntele jutut kokonaisuudessaan podcastista.

Jätä kommentti

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s