comment 0

Asianajajat ja digitalisaatio

Millainen on tulevaisuuden asianajotoimisto? Tai, pitäisikö sanoa, millainen tämänpäivän asianajotoimiston pitäisi olla? Mitä digitalisaatio merkitsee ja voi merkitä asianajajille ja heidän asiakkailleen?

Olin taannoin luennoimassa asianajajille kollegoideni Kari Jaatisen ja Juha Taipaleen kanssa sähköisestä asianajotoimistosta. Kaikissa asianajotoimistoissa on toki tietokoneet, Sähköposti, matkapuhelimet ja muu nykyaikainen toimistotekniikka. Sähköinen asianajotoimisto ei kuitenkaan synny pelkistä sähköisistä työkaluista, vaan myös siitä, miten niitä käytetään.

Monessa asianajotoimistossa tietokone on lähinnä kehittynyt kirjoituskone. Tarkoitan tällä sitä, että kehittyneistä työkaluista huolimatta asioita tehdään edelleen samalla tavalla kuin analogisessa maailmassa. Tämä ei toki ole vain asianajotoimistojen ongelma, vaan koskettaa monia muitakin perinteisiä aloja, joilla tehdään toimistotyötä.

Todellinen sähköinen asianajotoimisto hyödyntää sähköisyyden tuomia uusia mahdollisuuksia. Näitä ovat tiedonkäsittelyn tehostaminen, mahdollisuus ajasta ja paikasta riippumattomaan työntekoon sekä kokonaan uudet toimintamallit, kuten etäasianajo.

Asianajaja, jolla on asiakirjat sähköisessä muodossa, on asiakirjat aina mukana. Tarvittava tieto löytyy tietokoneen hakutoiminnoilla sekunneissa. Asiakirjojen arkistointikaan ei vaadi hyllymetreittäin tilaa.

Sähköisen toimintamallin omaksunut asianajaja pystyy työskentelemään missä tahansa ja pitämään yhteyttä henkilökuntaansa. Näin asianajan tavoitettavuus on paljon parempi, eikä asianajajan toiminta keskeydy lomaankaan ajaksi – mikäli tarve niin vaatii.

Kaikkein kiehtovinta sähköisessä toimintamallissa on kuitenkin kokonaan uudet toimintamahdollisuudet. Yksi esimerkki on niin sanottu etäasianajo, jossa asianajaja ja hänen päämiehensä eivät välttämättä koskaan tapaa kasvokkain. Yhteyttä pidetään puhelimella, sähköpostilla ja videoneuvottelulla.

Asianajotoiminnan sähköistäminen, digitalisaatio, tarjoaa paljon hienoja mahdollisuuksia. Uskon, että tulemme lähivuosina näkemään, kuinka asianajotoiminta saa kokonaan uusia muotoja. Uskon, että parhaat innovaatiot ovat vasta tulossa. Asiakkaan kannalta tämä tarkoittaa entistä parempaa palvelua ja parempaa vastinetta rahoille.

P.S. Olen toipumassa pienestä sormileikkauksesta. Tämä kirjoitus on tehty kokonaisuudessaan sanelemalla ja puheentunnistusohjelmaa käyttäen. Digitalisaatiota tämäkin!

 

Jätä kommentti

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s