comment 0

Yllätys syyskauden viimeisessä istunnossa

Asianajotyö on selvästi kausiluonteista. Keskikesä ja vuodenvaihde ovat hiljaista aikaa – muulloin riittää tekemistä sitten senkin edestä. Näin joulua edeltävän viikon hengessä on mukava todeta, että tämän vuoden istunnot on istuttu. Viimeisessä istunnossa oli mukava yllätys.

Istuntokausi päättyi sikäli mukavissa merkeissä, että että kaikki oikeudenkäynnin osapuolet olivat ammattitaitoisia ja toisiaan kohtaan kohteliaita. Tuomiota odotellessa oli miellyttävä vaihtaa kollegan kanssa ajatuksia ihan muista asioista, vaikka salissa edustimmekin vastakkaisia näkemyksiä.

Vuoden viimeinen istunto oli sikäli mielenkiintoinen, että tuomio julistettiin istunnon päätteeksi, vaikka kyse ei ollut mistään vähäisestä asiasta (törkeä petos). Sellaista ei tapahdu enää kovin usein, mutta nyt oikeudenkäynnin kohde oli saatu rajattua niin tarkasti, että asia oli mahdollista ratkaista nopeasti.

Tuomion julistamisen jälkeen minun oli luonnollisesti mukava ilmoittaa edustamalleni asianomistajalle, että tuomioistuin oli hyväksynyt sekä rangaistusvaatimuksen että korvausvaatimuksen. Rikoksesta syytetyllekin oli varmasti parempi kuulla uutiset heti istunnon perään sen sijaan, että asia olisi jäänyt avoimeksi vuodenvaihteen yli.

Päivän opetus: Asiamiehet voivat tehdä paljonkin tuomioistuimen työn ja oman päämiehensä aseman helpottamiseksi. Oikeudenkäynti on syytä rajata mahdollisimman tarkasti niihin (ja vain niihin kysymyksiin), joista on aidosti erimielisyyttä.

Kuva: Bokeh Christmas lights twinkledAttributionNo Derivative Works Some rights reserved by Broo_am (Andy B)

Jätä kommentti

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s