comments 2

Konfliktinhallinnan strategiat

Yleensä konfliktinhallinta yhdistetään erilaisten yksilöiden välisten erimielisyyksien käsittelyyn esimerkiksi työpaikoilla tai toisaalta valtioiden tai erilaisten etnisten ryhmittymien kollektiivisten ristiriitojen ratkaisemiseen. Konfliktinhallinnalla on kuitenkin tärkeä sija myös sellaisten riitojen käsittelyssä, jotka voidaan pukea oikeudelliseen muotoon.

Konfliktit ovat välttämätön osa elämää, sillä elämme maailmassa, jossa on rajallinen määrä asioita. Konflikti syntyy, kun vähintään kaksi tahoa esittää toisensa poissulkevia vaateita jonkin resurssin suhteen.

Konfliktinhallinnalla tarkoitetaan puolestaan sellaista tietoista toimintaa, jonka tavoitteena on konfliktin käsitteleminen ja mahdollisimman hyvän ratkaisun aikaansaaminen.

Se, mikä on mahdollisimman hyvä ratkaisu, riippuu luonnollisesti näkökulmasta ja tarkastelijan omista mieltymyksistä. Yleisellä tasolla voidaan toki puhua “hyödyn maksimoinnista”, mutta se tarkoittaa eri asioita eri ihmisille.

Oikeudellisten riitojen osalta ja yritysnäkökulmasta tarkasteltuna konfliktinhallinnan tavoite voitaneen kytkeä yrityksen yleiseen tavoitteeseen, joka on useimmissa tapauksissa yrityksen omistajien tuoton maksimointi pitkällä aikavälillä.

Strategiasta

Yksityiskohtaisen vastauksen antaminen tähän kysymykseen ei ole mahdollista ainakaan tässä yhteydessä. Tarkoituksenmukainen toiminta konkreettisessa tilanteessa riippuu lukemattomista tekijöistä, joiden vaikutus olisi erikseen analysoitava.

Yleisellä tasolla ilmiötä voidaan kuitenkin tarkastella luontevasti strategisena kysymyksenä. Millaisella suunnitelmalla tavoiteltu päämäärä eli hyödyn maksimointi voidaan saavuttaa?

Konfliktinhallinnassa voidaan erottaa Moutonin ja Blaken ((Blake, R.; Mouton, J. (1964). The Managerial Grid: The Key to Leadership Excellence. Houston: Gulf Publishing Co..)) johtamistyylikenttää mukaillen viisi päästrategiaa:
* Välttely (Impoverished)
* Kilpailu (Produce or Perish)
* Mukautuminen (Country club)
* Yhteistyö (Team)
* Kompromissi (Middle-of-the-road)

Moutonin ja Blaken työssä ajatuksena oli tunnistaa erilaisia johtamistyylejä sen perusteella, onko johtaja kiinnostunut tuotannosta vai ihmisistä.

Management_Grid

Ja sen valitsemisesta

Kuten johtamisessa, konfliktinhallinnassakaan mikään strategia ei ole lähtökohtaisesti toista parempi, vaan strategian valinnan on perustuttava kulloinkin vallitseville olosuhteille, jos strategiaan suhtaudutaan välineenä, joka auttaa parhaan mahdollisen lopputuloksen saavuttamisella.

Kuhunkin konfliktitilanteeseen sopivin strategia riippuu olennaisesti kahdesta tekijästä: (1) konfliktinalaisen intressin tärkeydestä ja (2) konfliktin toiseen osapuoleen olevan suhteen tärkeydestä.

Konfliktinhallinta

Välttely on erinomainen konfliktinhallintastrategia silloin, kun sekä intressi että suhteen merkitys ovat vähäisiä. Hankalasta tilanteesta on usein parasta yksinkertaisesti vetäytyä, jos vähämerkityksinen yhteistyökumppani esittää erilaisia vähäisiä vaatimuksia.

Jos taas konflikti koskee jotakin intressiltään suurta liiketoimea, mutta asiakas on pikemminkin kerta-asiakas kuin pysyvä yhteistyökumppani, kilpailustrategia lienee parhain valinta.

Siinä tapauksessa, että yhteistyökumppania pidetään tärkeänä myös tulevaisuudessa, kannattaa kilpailun sijaan pyrkiä yhteistyössä ratkaisemaan konflikti ja löytämään sellainen ratkaisu, joka tyydyttää molempien osapuolten tarpeet (win-win).

Jos tärkeän yhteistyökumppanin kanssa syntyneeseen konfliktiin liittyy vain vähäinen intressi, paras vaihtoehtoehto on mukautua eli suostua toisen osapuolen vaatimuksiin.

Oman aseman merkityksestä

Vaikka kilpailustrategia vaikuttaisi tilanteeseen sopivimmalta, konfliktia ei pidä suin päin lähteä muuttamaan oikeusriidaksi. Ensin on syytä varmistua siitä, että oma asema on sellainen, että kilpailustrategiaa on mahdollista toteuttaa.

Strategian valitsemisessa ei siis ole kyse ainoastaan tilanteeseen sopivan strategian valitsemisesta vaan myös omaan asemaan sopivan strategian valitsemisesta.

Kuinka se tehdään – siitä lisää myöhemmin.

2 Comments

  1. hjakintta

    Harmi, että blogisi on hiljentynyt. Laadukkaita lakiblogeja kun ei suomeksi liikoja julkaista. Konfliktinhallinnan strategiat toista osaa odotellessa..

    Tykkää

    • Bloggausaktiviteettini on kääntäen verrannollinen työmäärään, ja tällä hetkellä tuntuu mahdottomalta löytää sellaista aikaa, että ehtisi kirjoittaa blogia.

      Konfliktinhallinan strategiat II on kyllä tulossa, kunhan työtilanne helpottaa.

      Tykkää

Jätä kommentti

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s