comments 2

Asiamiehen ja tuomarin vuorovaikutuksesta

Toimiessani kouluttajana Suomen Asianajajaliiton täydennyskoulutuskurssilla Riita-asian suullinen valmistelu sain osallistua mielenkiintoiseen keskusteluun, jossa pohdittiin, miten asiamies voi tehdä hyvän vaikutuksen tuomariin esimerkiksi valmisteluistunnon aluksi.

Keskustelu lähti liikkeelle harjoitustilanteesta, jossa yksi kurssilainen esitti puheenjohtajalle positiiviseksi tarkoitetun kommentin kirjallisen yhteenvedon laadusta. Palasin asiaan harjoituksen palautekeskustelussa ja totesin, että tällainen kommentti on helppo tulkita väärin ja oikein ymmärrettynäkin tuomari saattaa pitää sitä kielteisenä signaalina. Miksikö?

Oikeuden istunnot ovat tuomarin näkökulmasta johtamistilanteita. Tuomarin tehtävänä on johtaa asiamiesten puhetta. Näin ollen asiamiehen rooli on olla tuomarin “alainen”. Alaisen rooliin ei puolestaan ainakaan kaikissa tilanteissa luontevasti istu johtajan suoritusten arvosteleminen. Myönteinenkin arvio johtajan suorituksesta tarkoittaa, että alainen katsoo olevansa oikeutettu arvioimaan johtajan suoritusta.

Vaikka tällainen johtajan suoriutumisen arviointi ja suora palaute saattaa olla joissakin konteksteissa rakentava ja myönteinen teko, oikeudenkäyntimenettelyn kaltaiseen varsin muodolliseen menettelyyn se istuu mielestäni huonosti. Tilanne on vähän sama kuin jos armeijassa alokas antaisi sulkeisharjoituksen jälkeen palautetta harjoituksen vetäneelle esimiehelle: “Herra luutnantti, hienosti vedetty sulkeisharjoitus.”

Tuomarin suoriutumisen arvioinen tarkoittaa, että asiamies rikkoo hänelle varattua johdettavan roolia ja kohottaa itsensä vähintäänkin tuomarin tasolle tai vähän korkeammallekin. Tuomarille taas ei ole syytä antaa sellaista käsitystä, että asiamies katsoo asiakseen arvioida ja arvostella tuomarin suoriutumista asian käsittelyssä. Silloin suhtautuminen asiamiestä kohtaan muuttuu helposti varautuneeksi, mikä ei ole sen paremmin asiamiehen kuin hänen päämiehensä edunkaan mukaista.

2 Comments

  1. H

    Itseäni arveluttaa hieman johtamisvertauskuvan vieminen noin pitkälle. Varsinkin armeijavertaus ontuu, sillä eihän tuomarin johdon tavoitteena ole saada asiamiehiä samassa mielessä komentonsa alla tekemään juuri niin kuin johtaja haluaa. Tietysti puhuit varmasti ensisijassa tuomarin prosessinjohdosta.

    Kuvaamasi ”tuomarin näkökulma” osuu silti monessa nappiin, ja epäilemättä alussa mainittu tuomarin kehuminen koettaisiin usein epäasialliseksi. Rohkenisin kuitenkin olla hieman eri mieltä siitä, miksi näin tehdään. Varmasti osansa on tuomarin käsityksillä hierarkiasta ja johtovallasta, mutta eikö tällaista toimintaa vierasteta (tai PITÄISI vierastaa) lähtökohtaisesti sen takia, että pyritään välttämään epäasiallista tuomariin kohdistuvaa vaikuttamista?

    Parhaansa tekevä tuomari on tietysti harvoin altis tällaiselle vaikuttamiselle, jolloin kuitenkin jo asiamiehen yritys tässä koetaan kiusallisena. Tämä taas ohjaa liikaa kaikkien osapuolien huomiota siihen, miten tuomari käytökseen reagoi ja mitä se merkitsee (voisiko hän jopa alkaa suosia vastapuolta jne.). Jo tästä syystä asiamiehen edun mukaista on välttää kyseisen kaltaista käytöstä. Tuomarista varmaan sitten riippuu, kumman tekijän painoarvo käyttäytymisen epäasialliseksi kokemisessa on merkittävämpi. Kuitenkin oikeusturvan kannalta optimaalisia osapuolten rooleja haettaessa pitäisi merkitystä antaa enemmän epäasiallisen vaikuttamisen kaikinpuoliselle välttämiselle. Tällä voidaan perustella muodolliseen, asialliseen ja etäiseen käytökseen kannustavaa oikeussalietikettiä, sillä se parhaiten ehkäisee ennalta spekulaatiot henkilötason ”kemioista” ym.

    Tykkää

    • Tuo on hyvä, täydentävä näkökulma asiaan. Se, miten tuomari ymmärtää ”viestin”, ei tosiaan ole asian ainoa ulottuvuus. Voidaan myös miettiä sitä, miltä asia näyttää ulkopuolisen silmin. Viesti voi olla tuomarille paitsi epämiellyttävä myös kiusallinen.

      Tykkää

Jätä kommentti

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s